آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد

لیست عناوین محتوا

آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد و کاهش اسیب اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ها موضوع تبصره یک ماده ۱۵ اصلاحیه قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر

ماده ۱ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد :

به منظور کاهش آسیب افرادی که به نوعی درگیر اعتیاد شده و جهت ارائه خدمات درمانی مراکز زیر براساس نوع خدمتی که ارائه می دهند به عنوان مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب تعیین می گردند.

۱ – مرکز درمان سرپایی وابستگی به مواد:

به مرکزی گفته می شود که امکانات ارائه خدمات درمان داروئی و غیرداروئی برای مصرف کنندگان مواد مخدر و یا روانگردان را داشته باشد.

۲ – مرکز یا بخش درمان بستری وابستگی به مواد :

به مکانی گفته می شود که امکانات ارائه خدمات درمان سم زدایی و خدمات پیشگیری از عود و درمان های غیرداروئی را به صورت بستری مصرف کنندگان مواد مخدر یا روانگردان داشته باشد.

۳ – مرکز اقامتی میان مدت درمان وابستگی به مواد:

به مرکزی گفته می شود که به صورت اقامتی داوطلبانه و میان مدت ( یک تا سه ماه ) فعالیت می کندرویکرد اصلی در این مرکز سم زدایی به همراه درمان های دارویی و غیردارویی ترجیحا با مشارکت گروه های همتا و خودیار برای مصرف کنندگان مواد مخدر یا روانگردان است.

۴ – مرکز اقامتی خودیاری گروه های همتا :

به مرکزی گفته می شود که مددجویان به صورت داوطلبانه برای مدت یک تا سه ماه در آن اقامت کرده و خدمات حمایتی را دریافت می کنند . هدف اصلی این مرکز بر مشارکت گروه های همتا و خودیار ( معتادان بهبودیافته ) به منظور پیشگیری از عود در افرادی می باشد که مراحل سم زدایی را گذرانده اند.

۵- مرکز اقامتی بلند مدت اجتماع درمان مدار :

مرکز شبانه روزی جهت ادامه درمان و بازتوانی به افراد وابسته به مواد مخدر افراد وابسته به مواد مخدر و یا روانگردان است . هدف اصلی در این مرکز بر تغییر رفتاری و شناختی شامل برنامه های خدمات روان شناختی ، مشاوره ، آموزش خانواده ، تشکیل گروه های خودیار ، خدمات مدکاری اجتماعی و پیگیری پس از ترخیص است.

۶- مرکز یا واحد درمان وابستگی به مواد مخدر با داروهای آگونیست :

مرکزی مستقل و یا واحدی از مراکز موضوع این ماده است که در آن براساس پروتکل های ابلاغی ، درمانگر در اجرای ماده ۴۱ قانون اصلاحیه قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۷۶ مجاز به استفاده از داروهای آگونیست مواد مخدر ( افیونی ) برای درمان وابستگی به مواد مخدر می باشد.

۷- مرکز مشاوره بیماری های رفتاری :

مرکزی می باشد که زیر نظر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ، خدمات مشاوره ، آموزش ، مراقبت و درمان بیماری های آمیزشی ، ایدز و سایر بیماری های قابل انتقال را به افراد داوطلب و افراد مبتلا به بیماریهای آمیزشی یا مبتلا به ویروس نقص ایمنی ، معتادان تزریقی ، معتادان بی خانمان و خانواده های آنان ارائه می کند.

بهترین وکیل مواد مخدر تهران

مرکز کاهش آسیب آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد :

مرکزی می باشد که جهت ارائه خدمات و کنترل افرادی که حاضر به ترک دائم نیستند و و به سبب رفتارهای پرخطری که از خود بروز می دهند به منظور کنترل و کاهش آسیب های آنان به جامعه و سایر افراد و به منظور تشویق و ترغیب آنها برای درمان تاسیس و اداره می گردد.

ماده ۲ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

مراکز درمانی با هدف درمان و بهبود معتادان به مواد اعم از مواد مخدر یا روانگردان ها در شرایط مقتضی با مدیریت دولتی ، غیردولتی یا خصوصی و یا سازمان های مردم نهاد طبق ضوابط این آیین نامه تاسیس و مدیریت می شوند.

ماده ۳ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

هرشخص حقیقی و حقوقی می تواند مطابق ضوابط و مقررات مربوطه نسبت به تاسیس و راه اندازی مرکز اقدام نماید.

ماده ۴ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

نظارت بر عملکرد درمان و کاهش آسیب توسط کمیته نظارت کشوری بر مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب تشکیل شده از سه نفر نماینده از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سه نفر نماینده از وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، یک نفر از سازمان نظام پزشکی کشور و دو نفر نماینده از دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت می پذیرد .دبیرخانه این کمیته در دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر مستقر می باشد.

ماده ۵ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

هر سال برای سرعت بخشی امور نظارت و ارزیابی بر مراکز موضوع این آیین نامه اعتبار لازم از محل اعتبارات مصوب ستاد مبارزه با مواد مخدر با تایید دبیرکل ستاد تعیین می گردد تا در چارچوب مصوبات و زیر نظر کمیته نظارت کشوری بر مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب از سوی دبیرخانه ستادمبارزه با مواد مخدر هزینه گردد.

ماده ۶آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

شرایط و وظایف موسس یا موسسان برای مراکز درمان سرپایی و بستری مطابق آیین نامه تاسیس درمانگاه ها و یا مطب پزشکان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و برای سایر مراکز وظیفه موسس صرفا انجام امور مدیریتی و پشتیبانی و معرفی مسئول فنی می باشد.

ماده ۷ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

مسئولیت کلیه امور درمانی مطابق با پروتکل های ایلاغی در مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب با مسئول فنی خواهد بود.

ماده ۸ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

هرگونه اقدام درمانی اعم از دارویی و غیردارویی خارج از پروتکل های درمانی ابلاغی در مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب تخلف و مشمول مجازات های مداخله غیرمجاز در امور پزشکی خواهد بود.

ماده ۹ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

رعایت دستورالعمل های بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، برای کلیه مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب الزامی می باشد تخلف از این امر علاوه بر پیگرد قانونی لازم از موجبات لغو مجوز به طور موقت یا دائم می گردد.

ماده ۱۰ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

هر فرد حقیقی یا حقوقی صرفا مجاز است از یکی از دستگاه های اجرایی مذکور در این آیین نامه درخواست صدور مجوز نماید . ارسال کپی مجوز صادر شده توسط دستگاه های اجرایی مربوطه به دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان الزامی است.

ماده ۱۱ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

مدت اعتبار مجوزهای صادره بر حسب مورد و متناسب با وظایف هر مرکز براساس دستورالعمل های مربوطه موضوع ماده این آیین نامه خواهد بود.

ماده ۱۲آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

افراد حقیقی یا حقوقی درخواست کننده مجوز می بایست مدارک کامل شده خود را به صورت کامل به همراه درخواست کتبی به دستگاه اجرایی مربوطه تسلیم نمایند و دستگاه صادرکننده مجوز می بایست ظرف یک ماه پس از دریافت مدارک ، نظر کتبی موافق یا مخالف خود را به داوطلب اعلام نماید در صورت عدم ارائه پاسخ توسط دستگاه اجرایی ذیربط ،داوطلب می تواند راسا نسبت به درخواست برای بررسی در کمیته نظارت استانی اقدام نماید.

مطابق تبصره ۲ این ماده عدم بهره برداری از مرکز چهارماه پس از صدور مجوز فعالیت و یا توقف در فعالیت بیشتر از سه ماه موجب ابطال مجوز به صورت موقت یا دائمی می گردد.

ماده ۱۳ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

تاسیس هرگونه مرکز خارج از این آیین نامه و عدم رعایت ضوابط عمومی ، آیین نامه ها و دستورالعمل های ابلاغی از سوی مراجع ذیصلاح توسط مراکز موضوع این آیین نامه تخلف محسوب می گردد و موجب اعمال مجازات های تعیین شده در قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود.

ماده ۱۴ آیین نامه مراکز مجاز درمان اعتیاد:

دستگاه های اجرای ذیربط و مراکز درمان و کاهش آسیب و موضوع این آیین نامه موظف به جمع آوری و ثبت داده های موردنیاز در سامانه ملی اطلاعات مبارزه با مواد مخدر در حوزه درمان و کاهش آسیب می باشند.

مطابق تبصره این ماده عدم همکاری مراکز موضوع این آیین نامه با سامانه مذکور به منزله لغو مجوز فعالیت می باشد.

پیشنهاد میشود مقاله بهترین وکیل مواد مخدر را مطالعه نمایید.

رزرو وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص مواد مخدر   |     درگاه ملی قوه قضاییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *